Trendformálás és kereskedelem a hazai lakberendezési piacon

2020. szeptember 15.

Egy olyan összetett termékpalettával rendelkező kereskedőnek, mint a JAF Holz, szükségszerű feladata, hogy a nemzetközi trendek figyelemmel kísérése mellett a hazai piac reakcióit is lássa. Értse és kész válaszokkal segítse a belsőépítészeket és lakberendezőket. Ehhez azonban folyamatos kommunikáció és párbeszéd szükséges, hogy a tájékoztató anyagok, a workshopok témája vagy akár a bemutatótermek tematikája alakítható, az igényekhez igazítható legyen.

Ennek a munkának az egyik epizódja ez a két részből álló cikksorozat, melyben több lakberendezőt is kérdeztünk az aktuális trendekről, a JAF Holz csapatával való közös munkáról, valamint egy bemutatóteremmel szemben állított elvárásokról.

Első körben három lakberendező hölgy véleményét, piaci tapasztalatait tárjuk az olvasók elé: Katona Etelkát Budapestről, Vátyi Erikát Pécsről, valamint Zselló Katicát Győrből kértük fel egy rövid interjúra.

 


Talán az egyik legnehezebb kérdés, amit egy lakberendezőnek fel lehet tenni, hogy milyen trendeket lát érvényesülni a hazai piacon. Nehéz, mert végtelen impulzus éri a szakembereket és a megrendelőket egyaránt, ugyanakkor tovább bonyolítja a helyzetet, hogy nem feltétlenül jelenik meg a hazai piacon az, ami Európában vagy a tengerentúlon már trendként van jelen.
 

Katona Etelka

Valóban összetett kérdés és szerintem erre röviden nem is lehet kimerítő választ adni, hiszen mindannyiunknak van egy stílusa, ami a személyiségéből fakad, amellett természetesen rálátásunk van a teljes piacra és beépítjük az aktuális trendeket a napi munkánk során, de egyértelmű irányokat nem lehet kijelölni. Olyan gyorsan követik egymás az újabbnál újabb trendek, hogy ami ma divat, az holnap már nem biztos, hogy az. Elmaradt a milánói szalon és sok más egyéb rendezvény, ez talán kicsit most lassít a tempón.

Már évek óta tapasztalható a piacon az a törekvés, hogy markánsan legyenek jelen azok az organikus formák és anyagok, amik egy kicsit “zöldebbé teszik” otthonunkat.

Ezt értem direkt módon, tehát a sok zöld és természetes földszín beemelésével, valamint organikus formavilág, tapéták és zöld élőfalak betervezésével. Illetve indirekt módon, például, ha a JAF Holz dekor kínálatát nézem, akkor olyan magas minőségű fa- és kő utánzatú textúrákat kínálnak, amivel szintén ezt az érzést erősíthetjük.

Professzionális fal- és padlóburkolatok terén szintén azt tudom mondani, hogy a természetes anyagok preferálása erősödik, köszönve többek között annak is, hogy a felületkezelés és a gyártástechnológia mára olyan magas szintűvé vált, hogy az ebből adódó reklamációk szinte elhanyagolhatók lettek.

Az organikus irányok mellett ugyanakkor továbbra is erős és magabiztos vonal a minimalista megközelítés. Talán kevésbé puritán, mint pár évvel ezelőtt, de a letisztult vonalvezetésre, a kemény anyagokra továbbra is nagy az igény. A beton és kő felületeknek valós alternatívát jelentő anyagok tehát még mindig exponált helyen vannak. Lakberendezőként folyamatosan figyelemmel kell kísérnünk a gyártók fejlesztéseit, akik nem állnak le a fejlesztésekkel, új anyagokat, felületeket hoznak ki a piacra, amik természetesen a trendeket is befolyásolják.
 

Zselló Katica

Trendek, stílusok, bár ez utóbbi kialakulására a mai rohanó világban nem igazán van idő, szóval ebben a kérdéskörben tényleg csak impulzusokról, érzésekről tudunk beszélni. Számomra, ami igazán izgalmas és kihívásokkal teli, az az eklektika. Az a jelenség, hogy uralkodó stílusok hiányában, ami egyfajta sorvezetőként szolgált az elmúlt évtizedekben, ma gyakorlatilag egyszerre van jelen a piacon minden irányzat. Ennek okán sokkal nagyobb tudást és felkészültséget igényel a tértervezőktől, lakberendezőktől egy tér stílusos felépítése.

Az anyagok, felületek, textíliák, bútorok közötti kapcsolatot a minőség jelenti. Tapasztalom és érzem a környezettudatosabb anyagválasztásra való igényt. Ezzel együtt a zöldebb otthonok kialakítására való törekvés erősödését.

Ami szerintem érdekes információ lehet egy kereskedő cég számár az az, hogy a terek kinyílásával és itt nemcsak a nappali konyha szimbiózisára gondolok, hanem például arra, hogy nincsenek zárt, csőszerű előszobák, főzőkonyhák stb. Szóval ez a jelenség azzal jár, hogy másfajta reflexióra van igény tervezőtől és a megrendelőktől egyaránt.

Direkt kapcsolat alakul ki a terek és a felületek között. Innentől van létjogosultsága a dekorazonos ajtóknak, falfelületeknek. Nem egyformaságra, hanem egyensúlyra kell törekedni.
 

Vátyi Erika

Kicsit máshogy közelíteném meg ezt a kérdést, mert valóban számtalan trend jelenik meg. Ezek némi sorvezetőként, ízlésformálóként jó, hogy jelen vannak, azonban véleményem szerint egy jó stílusra kell inkább törekedni, mint „aktuálisan trendi” lakásra. Szerintem, amit érdemes kiemelni azok inkább tendenciák, jelenségek, és az ezekhez kapcsolódó fejlesztési irányok.

Mondok egy példát: mindig is voltak olyan prémium alapanyagok, amiknek a beépítése emelte az adott tér presztízsét. Ilyen pl. a sárgaréz, vörösréz, a különböző természetes kövek, márvány, gránit, de ide sorolnék bizonyos fafajokat is, mint például a dió. A mai kor embere is vágyik ezekre, ugyanakkor számos olyan új szempont is megjelent az életünkben, amit szükségszerű mérlegelni: környezettudatosság, higiénia, tisztíthatóság stb.

Ami számomra izgalmas, és ezt tekintem egyfajta trendnek vagy inkább irányvonalnak, az az, hogy a gyártók valós alternatívát találjanak, ami nem egy olcsó utánzat, hanem hiányérzet nélküli megoldás. Ez rendkívül nehéz, ugyanakkor izgalmas is egyben. A carrarai márvány soha nem fog kimenni a divatból, de ha leöntöm vörösborral, akkor az a folt örökre ott marad. Azonban ma már a fejlesztési technológiáknak hála, megtévesztésig hasonló felületeket képesek a gyártók létrehozni más, például strapabíróbb alapanyagokból. Van olyan tér, amibe ha akrilt vagy kompaktlemezt választok, lehet, hogy jobb döntést hozok ezeknek az anyagoknak a beépítésével.

A térformálás átalakulásának egyik eklatáns példája valóban a konyha-nappali közötti határok elmosódása. Ugyanakkor számomra van még egy érdekes jelenség, az pedig a főzési szokások átalakulása és a konyha, mint presztízs tér megjelenése. Ma már csak elvétve rotyog a fazékba pacal vagy kocsonya. A konyhakultúra átalakulásával sokkal több félkész alapanyag kerül be a lakásba. Gyorsabb és tisztább lett a főzés, tehát finomabb szofisztikáltabb anyaghasználatot tudunk megvalósítani. Nem gond a melegburkolat, vagy az érzékenyebb frontok beépítése.

A másik pedig az, hogy szívesen visszük a vendégeket a konyhába, menő ott partizni és közösen főzni. Gyakorlatilag már inkább a nappali része, és stílusban, színvonalban is összhangba hozzuk a lakás/ház többi részével. De facto nemhogy eldugni akarom a konyhámat, hanem sokkal inkább megmutatni.


Ma már nemcsak a konyhába, hanem gardróbokba, előszobákba és a fürdőbe is számos funkcionális vasalat, világítás szolgálja a vevők kényelmét. Milyen mélységben foglalkoztok a műszaki tartalommal tervezés során?
 

Vátyi Erika

Minden esetben ajánlok vasalat-rendszert. Az irányokat a tudás és beépítési lehetőség határozza meg. Nyilván sok múlik a kivitelezőn és a rendelkezésre álló büdzsén, hiszen sok esetben drága megoldásokat ajánlunk. Ami sokat segítene, ha ezeket a vasalatokat bútorokba beépítve tudnánk prezentálni az ügyfeleknek, összehasonlítási lehetőséget adva például egy adott funkció különböző megoldásraira.

Aminek én személy szerint, mint enteriőr tervező nagyon örülnék, hogyha sokkal több minta állna a rendelkezésünkre. Értem ezalatt, a fal és padlóburkolatokat, szín és textúra mintákat. Akárcsak kisebb anyagminták elhozatala lehetőséget ad arra, hogy a tervező a terek megtervezésekor összhangba hozza a különböző anyagokat. Illetve, ha a 3D-s tervezés során használható egyszerűen importálható képanyaggal, textúrákkal segítenének minket a kereskedők

Zselló Katica

A funkcionalitás prezentálása és az anyagok, textúrák megismertetése két különböző feladat, bár én személy szerint nagyon örülnék egy olyan bemutató konyha vagy mondjuk konyhasziget megvalósításának, ami mondjuk negyedévente megújulna és a fent említett két feladatot egyszerre látná el. Nagyon nehéz anyagtársításokat 3×4 cm anyagmintákon keresztül átadni. Szerintem sokan közülünk elvállalnák egy-egy ilyen konyhasziget tervezését, amiben aztán a funkcionális vasalatok is főszerephez jutnának.

Katona Etelka

Egyazon területen tevékenykedünk, tehát nem szeretném ismételni az előttem szólókat, egyetértek a felvetésekkel. Talán annyival egészíteném ki, hogy a vasalatok mellett a bútorvilágítás és funkcionális világítás, valamint a kiegészítők (például LED profilok) bemutatására fektetnék még nagyobb hangsúlyt a kereskedő partner részéről. Ez tipikusan olyan terület, amit nagyon nehéz értékesíteni katalógusból.